איינשטיין ככהן גדול

9.02.2015

בשנת 1923 ביקר בירושלים אלברט איינשטיין, פיסיקאי וחתן פרס נובל. איינשטיין הובא לארץ בעיקר בכדי ליצור יחסי ציבור לטובת הקמת האוניברסיטה העברית. בהגיעו לירושלים הוא נגרר מקבלת פנים לקבלת פנים מנשף לנשף ואף זכה להתאכסן בבית הנציב העליון. אנשי התנועה הציונית בירושלים עשו הכל ע"מ לרכוש את אהבתו. בכל מקום כפו עליו נאומים ארוכים העברית, ואף הראו לו את שכונת בית הכרם  בניסיון לשדלו לגור בירושלים.

עיקר העיקרים בביקורו הייתה ההרצאה שהעניק באחד מהבתים של גריי היל בהר הצופים. ההרצאה הועברה על תורת היחסות. כגודל הנוכחות בהרצאה כך חוסר היכולת להבין את תוכן ההרצאה. כולם רצו להיכנס, הרברט סמואל, המושל רונלד סטורס, קונסולים זרים עם נשותיהם ועוד. הצפיפות הייתה בלתי נסבלת, עד שאחד העם נשאר ללא מקום ישיבה.

מספרת הלן בנטוויץ, אשתו של נורמן בנטוויץ היועץ המשפטי של ממשלת המנדט:

"איש מהנוכחים לא בא בתקווה להבין את תורת היחסות, אבל כולם רצו להיכנס, כדי שיוכלו לספר שראו את האיש הגדול."

איינשטיין דיבר צרפתית. "מגבלות שכלי אינן משאירות מקום לתקווה שאצליח אי פעם ללמוד עברית", כפי שציין בזיכרונותיו. קבלת הפנים נגעה לליבו. פחות מזה הייתה הקבלת פנים שציפתה לו בכותל, מספר איינשטיין  כי המתפללים בכותל היו בעיניו כמו אנשים עם עבר אך ללא הווה.

בעיני מקימי האוניברסיטה, המקום נתפס כמקדש שלישי של חכמה ומדע, ואילו איינשטיין נתפס ככהן גדול. החדר בו העביר את ההרצאה קושט בדגל הלאומי ודגל בריטניה, בתמונות של הרצל והנציב העליון , בסמלי שניים עשר השבטים, ובסיסמה: "אורה ותורה". מנחם אוסישקין בירך במילים נרגשות וציין את "מקדש האוניברסיטה העברית ומקדש מדע לכל העמים".

ואכן, כאשר  אוסישקין לאיינשטיין ע"מ לעלות לבמה, קרא לו: "לעלות על הדוכן הממתין לו אלפיים שנה", כאילו מקום הדוכן  שבהר הבית חיכה אלפיים שנה לבואו של איינשטיין.

דימוי דתי זה מתחבר לאופן בו חיים וייצמן ניסה לזכות בתמיכת חברי הקונגרס לשם הקמת אוניברסיטה. ערב הקונגרס הציוני ה-11 ויצמן כאשר התלבט באיזו סיסמה מנצחת ניתן לעשות שימוש על מנת  לשכנע את חברי הקונגרס בדבר הקמת האוניברסיטה, אמר לאשתו את הדברים הבאים:

"נתעורר בי רגש  של אחריות גדולה לגבי ההרצאה שעלי להכין לקונגרס.. נכון הדבר שלאוניברסיטה העברית ולקבר ישו אין מקום כמעט בכפיפה אחת, אך הרי אין אנו יכולים לוותר על ירושלים. יש לסתכן! זוהי הסיסמה היחידה  העשויה כעת לדעתי  לעורר הד:  'האוניברסיטה העברית אוניברסיטת ציון על הר ציון הבית השלישי."

בסיום ההרצאה, הרברט סמואל, חתם את ההרצאה בדברים הבאים: "סימן טוב הוא  לאוניברסיטה העברית שאת ההרצאה הראשונה קרא בה גדול חכמי הטבע".

(מתוך: תום שגב, ימי הכלניות; יהושוע בן אריה, ירושלים בתקופת המנדט; חיים ויצמן, מסה ומעש)

תגיות: , ,